tirsdag den 22. december 2009

Valg

Kender du det med, at en tekst kryber ind under huden på en og ligger der i underbevidstheden? Sådan har jeg det med en tekst, jeg for et stykke tid siden fandt på nettet: www.bricksite.com/smgear

"Læs dette. Lad det synke ind. Foretag så et valg.

Michael var den type, som man elsker at hade. Han var altid i godt humør og havde altid noget positivt at sige. Når nogen spurgte ham, hvordan han havde det, svarede han: "Hvis jeg havde det bedre, ville jeg ha' været tvillinger."

Han var en naturlig inspirator. Hvis en af de ansatte havde en dårlig dag, var Michael der og fortalte den ansatte, hvordan man kunne se det positive i situationen. Jeg blev nysgerrig, og en dag spurgte jeg ham: "Hvordan gør du det?"

Michael svarede: "Hver morgen vågner jeg og siger til mig selv: Du har to valgmuligheder i dag. Du kan vælge at være i godt humør, eller du kan vælge at være i dårligt humør. Jeg vælger at være i godt humør. Hver gang der sker noget slemt, kan jeg vælge at være et offer, eller jeg kan vælge at lære noget af det. Jeg vælger at lære. Hver gang nogen kommer til mig og klager, kan jeg vælge at acceptere deres klager, eller jeg kan vælge at pege på de positive sider i livet. Jeg vælger de postive sider i livet."

"Det er alt sammen meget godt, men det er jo ikke helt så enkelt", protesterede jeg.

"Det er det" sagde Michael. "Livet handler om valg. Når man skærer alt det overflødige væk, så er enhver situation et valg. Du vælger, hvordan du skal reagere på situationerne. Du vælger, hvordan folk skal påvirke dit humør. Det er dig, som vælger, om du vil være i godt eller i dårligt humør. Til syvende og sidst er det dit valg, hvordan du lever dit liv."

Jeg tænkte over, hvad Michael havde sagt. Et stykke tid efter forlod jeg firmaet for at begynde for mig selv. Vi mistede kontakten, men jeg tænkte ofte på ham, når jeg foretog et valg i forhold til livet - i stedet for bare at reagere på det.

Mange år senere hørte jeg, at Michael var indblandet i en alvorlig ulykke med et fald på 20 meter fra en radiomast. Efter 18 timers operation og ugevis på intensiv afdeling blev Michael udskrevet fra sygehuset med skinner langs ryggen.

Jeg mødte Michael omtrent 6 uger efter ulykken. Da jeg spurgte ham, hvordan han havde det, svarede han: "Hvis jeg havde det bedre, måtte jeg være tvillinger. Vil du se arene?"

Jeg spurgte ham, hvad han tænkte under ulykken.

"Det første, jeg tænkte på, var min endnu ufødte datter" svarede Michael. "Og mens jeg lå på båren, huskede jeg, at jeg havde to valg. Jeg kunne vælge at leve, eller jeg kunne vælge at dø. Jeg valgte at leve."

"Var du ikke bange? Mistede du bevidstheden?" spurgte jeg.

Michael fortsatte: "Ambulancefolkene var fantastiske. De sagde hele tiden, at alt nok skulle gå godt. Men da de rullede mig ind på skadestuen, og jeg så lægernes og sygeplejerskernes ansigtsudtryk, blev jeg meget bange. I deres øjne stod skrevet: "Han er dødsens!" Jeg vidste, at jeg måtte gøre noget."

"Hvad gjorde du så?" spurgte jeg.

"Der var en stor brovtende sygeplejer, som råbte spørgsmål til mig," sagde Michael. "Hun spurgte mig, om jeg var allergisk overfor noget. "Ja" svarede jeg. Lægerne og sygeplejerskerne stoppede op, mens de ventede på mit svar, og jeg trak vejret vejret dybt ind og råbte: "Tyngdekraften!" Og mens de lo, sagde jeg til dem: "Jeg vælger at leve. Operer mig, som om jeg er levende, ikke død."

Michael overlevede på grund af lægernes dygtighed, men også sin fantastiske holdning.

Af ham lærte jeg, at jeg hver dag kan vælge at leve helt. Holdning er - trods alt - alt.

Derfor skal du ikke bekymre dig om morgendagen, for morgendagen vil bekymre sig om sig selv. Hver dag har nok i sin egen udfordring, og egentlig er dagen i dag den samme morgendag, som du var bekymret for i går.

Du kan nu vælge følgende:

1. At lade det gå ind af det ene øre og ud af det andet.

2. At bruge det til noget fornuftigt."


Jeg er enig i, at man selv langt hen af vejen kan vælge, hvordan man vil leve sit liv. Naturligvis kan der opstå sygdom og udefra kommende ting, som kan gøre det vanskeligt at se lyst på livet, men ellers er det ens egen holdning, som er afgørende for, om man har gode eller dårlige dage.

Et eksempel:

Hvis et menneske lyver for mig, så bestemmer jeg jo selv, hvordan jeg vil reagere på det. Vil jeg stiltiende lade som ingenting, mens sorgen over bedraget raser i mig? Vil jeg skælde og smælde? Vil jeg lukke det menneske ude af mit liv og dermed forhindre, at vedkommende lyver for mig igen?

3 kommentarer:

  1. "Et eksempel:

    Hvis et menneske lyver for mig, så bestemmer jeg jo selv, hvordan jeg vil reagere på det. Vil jeg stiltiende lade som ingenting, mens sorgen over bedraget raser i mig? Vil jeg skælde og smælde? Vil jeg lukke det menneske ude af mit liv og dermed forhindre, at vedkommende lyver for mig igen?"

    ... eller vil du vælge at tænke, at det pågældende menneske måske havde en (god) grund til at lyve overfor dig? En grund, som måske oven i købet ikke har så meget med dig at gøre - som det har at gøre med mennesket selv?

    At løgnen måske ikke var for at bedrage dig - men for at beskytte dig eller mennesket selv?

    Det er den gode intention, som ligger bag enhver handling, som sætter mennesker fri. Et menneske, som lyver, lyver for sig selv. Ikke for dig. Et menneske, som lyver, bedrager i virkeligheden kun sig selv. Fordi mennesket ikke (tør) står ved sig selv :-)

    ...

    Det er en ualmindelig god tekst, den om Michael. Tak for den - og for, at du deler den.

    Og glædelig jul til dig og dine.
    Kærligst,
    H.

    SvarSlet
  2. Mange tak for din kommentar H. Du har givet mig noget at tænke over, for

    "Et menneske, som lyver, lyver for sig selv. Ikke for dig."

    kan jeg ikke helt greje. Hvis vedkommende "kun" løj for sig selv og ikke mig, så ville jeg jo ikke sidde med denne tristhed over, at min tillid er blevet misbrugt. Eller?

    Det må jeg lige tænke over :-)

    Tak, du og dine kære ønskes også en glædelig jul.

    Kh
    Louise

    SvarSlet
  3. Kære Miss
    Den tekst handler om ting jeg som shaman/heks også arbejder med, og som menneske har jeg skulle træffe store valg i mit liv, men det er måske ikke så svært når man netop har den holdning som jeg og andre har:at livet er en masse valg der kan komme noget positivt ud af. Da jeg for nylig lå på Hvidovres hjerteafdeling sagde de ansatte at jeg var utrolig postiv, hvor jeg blot kigger på mulighederne og udfordringerne for at komme videre - iøvrigt ti et nyt valg.

    Mht. at lyve har jeg kendt personer der har levet dele eller hele deres liv på en løgn og der er aldrig kommet noget ud af det, og da slet ikke når de påstår det er for at beskytte andre. Der er ingen gode årsager til tillidsbrug. Jeg har som terapeut/rådgiver oplevet mange knuste hjerte pgra. tillidsbrud.

    Ønsker alle et SMukt vintersolhverv
    moongirl
    (der har valgt at være Miss'ens)

    SvarSlet